.

.

"Attitude"


posted by BERLINDA IBRAHIM on

No comments



Assalammualaikum w.b.t


" Attitude = "sikap"
setiap orang ada sikap masing-masing..sama ada baik atau buruk terpulang kepada individu macam mana dia pamerkan atau tunjukkan dengan orang lain. negatif dan positifnya orang yang menilai kita.
Menjaga sikap atau 'attitude'..orang moden lah selalu cakap ..:D penting lah sangat!


Ini mengikut pengalaman saya sendiri..rasanya semua orang pernah melalui,cuma bezanya dari presepsi masing-masing..alhamdulillah sebab saya terdidik bersama orang yang baik-baik.dimana saja  berada saya pegang 'attitude' ini "saya budak baik" :-)"saya sayang ISLAM',untuk itu kena bersiap sedia, menjaganya sebaik mungkin.saya sendiri masih belajar tentang islam.memang wajib pun kita belajar,belajar bukan bermaksud sekadar belajar 'pendidikan islam' atau 'pengajian islam' di sekolah,universiti,pondok kah..ISLAM itu sangat luas merangkumi semua aspek kehidupan lahiriah dan rohaniah.dimana-mana pun kita boleh belajar itu bagi pendapat saya sendiri sahaja.Tapi kena berhati-hatilah,kepada siapa kita bertanya mahupun beguru..ialah zaman sekarang kan macam-macam ada..paling penting belajar islam dengan cara yang tepat dan berlandaskan syariat^_^


Pesan Rasullah s.a.w yang bermaksud:
"Orang islam yang sebenar ialah mereka yang menyelamatkan manusia daripada kejahatan lidah dan tangannya"


Belajar ilmu agama memang banyak dugaannya,mesti banyak bersabar.kena lagi sekarang dengan banyak ajaran sesat,dan pelbagai fahaman,bermacam aliran contohnya islam liberal,pluralisme agama,..huh macam-macam.tidak boleh juga kalau kita ni main 'ikut' saja.tidak tahu mahu percaya siapa?..percaya dengan diri sendiri cukup.itulah penting dan perlunya kita belajar ilmu dalam pelbagai bidang,atau aspek-aspek kehidupan yang lain.orang yang belajar tinggi-tinggi pun boleh kena tipu apalagi orang macam saya ni ilmu pun tak sampai sejemput^_^


Imam Abu Yazid al-Bustani mnegingatkan
"Kalau kamu melihat seseorang yang diberi keramat sehingga ia boleh terbang di udara,janganlah kamu tertarik kepadanya kecuali kalau dia melaksanakan suruhan agama dan menghentikan larangan agama serta membayarkan sekalian kewajipan syariat"


Bagi saya berpegang kepada ajaran Islam bukan hanya  dengan melabelkan  islam sebagai "islam agamaku" tapi islam itu adalah kehidupan kita.Sungguh..:-( saya daif dalam bab ini, atas kesedaran itu saya perlu berusaha untuk mencari dan mendalami islam,dan berharap satu hari nanti ada seseorang yang boleh membimbing dan mengajar tentang islam keseluruhannya amin ..insyaAllah.itu satu keperluan untuk hidup dunia dan akhirat


Amat penting bagi kita seorang muslim, menjaga sikap dalam masa yang sama menjaga 
nama sendiri,keluarga dan paling penting menjaga nama agama kita yang tercinta ISLAM!Mungkin pengalaman saya di sekolah tidak sehebat anda di luar sana..
saya bertanya kepada seorang budak..lepasan SPM dah pun " kenapa tidak pakai tudung dik"? "ala kak.. buat apa pakai tudung kalau memalukan agama sendiri, sama juga bohongnya kalau pakai tudung tapi pakai baju ketat-ketat,touch sana touch sini dengan lelaki bukan muhrim,saya belum bersedia katanya" fuhh..senyum saja lah:-) 


Saya sudah merasa bagaimana menjadi seorang yang menjaga 'attitude'nya dengan nilai-nilai murni yang diajarkan oleh islam memang cukup luar biasa..kita tidak perlu minta penghormatan, penghargaan atau difahami orang lain tapi kita akan dapat 'itu' secara tidak lansung.seolah-olah saya seorang mualaf:) hakikatnya tidak,kadang malu pada diri sendiri dan orang lain:-( Islam macam mana kah saya ni??
saya tidak kisah apa orang cakap..saya tidak malu bertanya, siapa pun anda :) dunia Blog memang banyak menbantu juga..memberi inspirasi , motivasi dan paling penting perkongsian ilmu dunia dan akhirat. saya suka "blog Islamik"^_^


Pernah juga mendengar bisikan-bisikan syaitan,iaitu orang-orang yang tidak suka kepada orang yang belajar agama.mungkin jarang ditempat anda..tapi alhamdulillah saya masih bertahan sehingga ke hari ini,dengan pertolonganNya juga.ada yang cakap "Obses agama", 
"tunjuk baik" lah..umat akhir zaman..start pakai tudung pun lepas PMR,macam-macam penghinaan aku dapat..kena pula tinggal dengan orang-orang cetek ilmu agama, saya tidak salahkan mereka..anggap sajalah mereka 'tidak tahu'..kita boleh mulakannya dengan langkah pertama..kalau nak orang berubah, diri sendiri dahulu kena berubah, lepas itu keluarga..dan seterusnya..
cukup sempurna sudah Nabi s.a.w memberi panduan kepada kita..
kalau tidak tahu?..tanya kepada yang tahu dan pakar^_^
belajar sikit-sikit lama-lama jadi bukit..hehee


Kalau sudah tahu, belajar dan praktikkan...pelan-pelan bah:-)
InsyaAllah berkat doa dan usaha semuanya akan mudah..
Kalau sudah tahu juga,jangan kedekut ilmu..
share-share bah kita ^_^ 





P/s: ~ Sila  tegur dan betulkan kalau penulisanku salah atau tidak betul.
       ~ Amat dialu-alukan untuk memberi sebarang pendapat atau cadangan  
       ~ tulisan ku tidak ada kena mengena dengan sesiapa pun ^_^ hanya sekadar pandangan
         dan pendapat sendiri.