.

.

cerita semalam::.


posted by BERLINDA IBRAHIM on

2 comments


Semalam selepas pulang dari kerja..aku tutup rongga telinga dengan headset,mainkan lagu Maher zain..best juga sekali sekala layan lagu ni hehee..jarang sangat on mp3 aku ni..kebetulan hp ku lowbat..ok, layan lagu sekejap..sempat aku ukir senyuman kepada jiran2 sekerja:-)..mereka pun masing2 sibuk nak balik..tutup kedai.diterjah bisikan hati ..apa sudah aku buat hari? hurmm...buat aku berfikir panjang, replay balik segala tindak tanduk ku dari pagi sampai lah habis kerja..


***********
Datang seorang hamba Allah, baik hatinya menghantar aku pulang sehingga ke bus stop.then aku naik bas..layan blues sambil dengar lagu-lagu maher zain...senyap,sempat aku dongakkan kepala melihat keindahan langit dari tingkap bas..Subahanallah..


************
Sampai rumah..Macam biasa, bagi salam..mak aku tengah kusyuk tengok drama tv..:-)
ok, lepas bersihkan diri..join mak pula depan tv..cerita-cerita kosong ..^_^
panaskan air sekejap..tolong buatkan abah kopi..tiada selera pula aku makan.dah dekat jam 10..
Last2..bila tengok abah makan second round, hurmm bukan main berselera lagi..macam sedap mak masak hari ni..Ok makan!:-D..memang payah sangat mau diet..hahaa..


****** 
Masuk bilik ...buka buku " Lah Tahzan" Birthday present minggu lepas..:-)
belum pun sempat baca..ringing mesej masuk, buka hp..mesej dari kawan yang baik hati tadi ^_^..


" salam..kalau kau d tmpt sya tadi, kau marah kh klu sya balik begitu saja.tanpa tegur kau lansung..??"



glurrrp..eh, aku tidak tegur dia lansung kah tadi??
Astagfirullah..


ok! call dia terus..dia tak angkat lah pulak..


incoming call...:-)
dia memang baik hati..bisik hati kecil ku ..hihii..
Ini kes kecil hati lah ni..(sebelum buruk sangka datang):-)kawan aku ni seorang perempuan,:-) tua 2 tahun dari aku..hehee pangkat kakak lah ni..
tapi kadang ..macam aku pula jadi kakak..hahaa..
dia minta tolong ajar,ingin berubah..dekat dengan islam..
huhh..sedang diri masih tercari-cari..tidak apa, niat baik mesti diteruskan..nawaitu kerana Allah..aku bawa dia mengenal Allah,kami belajar sama2..semoga dipermudahkan untuk kami.insyaAllah...


********
Done! settle..bab2 orang kecik hati ni, memang payah sikit bagi aku,
huhh..aku betul2 tidak pandai bab pujuk memujuk ni..
yang aku tahu " aku minta maaf" dan jelaskan situasi aku yang sebenarnya..
positif negatif ..terpulang kepada si penerima...rasa kesal memang ada,tapi yang penting kita tidak akan ulang perkara yang sama buat orang kecil hati..atau terasa, baik dari segi tindakan atau tutur kata kita...
sila tegur saya...~_~


Allah paling suka orang-orang banyak bertaubat^_^


Kita ni memang suka kalau bab orang puji kita,sama ada pada kebaikan,kecantikan,kebijakan atau apa saja yang 'lebih' tentang diri kita..
walhal itulah yang selalu buat kita parah,hati ditusuk dengan sikap keangkuhan,tinggi diri,sombong,hipokrit,riak,ujub, takhbur..Nauzubillah..
ok! lepas ni kalau ada orang nak puji..tutup telinga..hehee:-D 
jangan kerna ilmu sedikit lebih, kita pula lebihkan diri sendiri sebab kelemahan dan kekurangan orang lain.:-( ingatan untuk diri sendiri..


Macam Prof.Muhaya cakap..apa yang baik dan lebih yang ada pada diri kita ni..semuanya anugerah dari Allah.sebab itu kita kena banyak muhasabah diri..
kejar akhirat bukan kejar dunia..
pada realitinya sekarang,kebanyakan orang sibuk mengejar harta,pangkat dan kedudukan..memang susah jumpa orang yang ''dekat hatinya'' dengan akhirat..
huhh..marilah berpesan-pesan..boleh bah kan?:-)

Yang baik semuanya datang dari Allah, yang kurang dan buruk itu datang daripada diri sendiri.


Umat Islam sentiasa boleh.!!






P/S: - Mohon tunjuk ajar dan bimbingan kepada yang lebih berilmu untuk aku memahami, mendalami dan
       mencintai Islam dengan lebih dekat lagi.bagi memudahkan lagi niat suci ini untuk membawa keluarga
       dan orang-orang disekeliling ku lebih dekat cara hidup sebagai seorang muslim yang sebenar^_^     







2 comments