.

.

Archive for 2012-05

Semalam dan Sekarang ~


posted by BERLINDA IBRAHIM

2 comments

Assalammualaikum wbt..


Alhamdulillah ...masih bernafas dan bernyawa lagi kita ya ^_^ 
Semoga dipermudahkan segala urusan dan usaha kita, Amin


Selawat dan salam rindu ya Rasullah


Comel kan ? :) memberi seribu makna 

Entri pun belum buat, oleh kerana suka sangat Blogging mahu juga berkongsi sesuatu disini.
setelah beberapa kurun ..wooahh! baru berpeluang Qiam berjemaah di masjid ^_^
bersama roomate  yang tersayang hehee~ .. jadi AJK yang tak bertauliah, sedikit sebanyak memberi pengalaman kepada kami. yang kelihatan selalu Blurr :D 


Luangkan masa dengan sesuatu yang sangat bermanfaat untuk JIWA , Alhamdulillah bersama dengan teman serumah, mengeratkan lagi ukhwah sedia ada...berkepit macam budak kecik, ke hulu ke hilir sama2, lucu jugalah :-D Almaklumlah..merendah diri sangat konon! :-D ramai juga yang datang, termasuk budak2 sekolah, golongan VIP,ustaz ustazah ..tidak ketinggalan geng surau yang selalu menyerlah dalam majlis ilmu dimana2  ^_^ Sehati sejiwa ~


Banyak post yang 'tertunda' oleh kerana emosi yang tak tentu arah huhuu~ 
sekarang musim2 cuti peperiksaan. nak buat countdown  pun dah terlambar, semester ni terasa masa sangat singkat. memang pun! :-) berdebar-debar juga.."boleh kah aku ni "?? soalan itu selalu berada di kotak fikiran ..lantas dengan spontannya , study woiii!!!


Disiplin untuk belajar dengan BERKUALI terasa sukar untuk dicapai, kelemahan yang sangat-sangat merugikan  diri sendiri , walaupun tahu baik buruknya nanti. Untuk membangkitkan lagi semangat belajar.ceahhh:-D ku pujuk diri ini duduk di meja belajar,ambil mood lah katakan kalau tidak "penyakit malas" tu terus-terusan melanda ..kalau mood tu tidak sampai-sampai juga?? silalah baca buku-buku motivasi yang ada :-) bukan main pulun lagi beli buku motivasi guna baucer 1Malaysia! hehee~ novel pun tidak pernah habis baca. 


Oleh itu, sedarlah wahai diri yang duduk depan laptop ni , sudah-sudahlah tu Blogging ! hehee~ 


Refresh mood~ 


Bersyukurlah kita untuk hari ini dan selamanya ~ i like that word ~ ^_^ 
( copy paste daripada pengacara program di masjid semalam ) 


Wallahualam















posted by BERLINDA IBRAHIM

No comments

Bila kau pijak bumi kau lupa pandang ke langit

Bila kau pandang langit kau lupa jejak ke bumi 
Kau buat-buat tak tahu yang kau diperhatikan setiapa saat
Tanpa ada rasa bersalah kau buat begitu 
Kau lupa di mana tanggungjawab mu

Kau bisukan telinga daripada pekakkan ku 
Kau sedapkan hatimu dengan dosa
Kau halalkan semua tanpa ada rasa berdosa
Kau kata kau benar, tapi kau lupa Salahmu semakin terang

Kau tidak peduli kata siapa
Bentak hatimu "asalkan aku bahagia, kau siapa''

Segalanya Milik MU


posted by BERLINDA IBRAHIM

No comments



Kau yang menciptakan cinta
Dan Kau jua yang menghampar bahagia
Di ribaanMu terhimpun harapan
Impian tulus setiap insan

Kau yang mengutuskan duka
Dan Engkaulah yang mengirimkan hampa
Namun padaMu jua diadukan
Merabahkan keresahan dan tangisan

Aku tahu inilah kasihMu
Aku tahu inilah cintaMu
Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku
Tak semuanya yang ku mahu...

Di celah hangat nafas yang terhela
Ada dingin saat menyeru (menyebut) namaMu
Terarah segala ronta dan rasa
Pada damainya dakapanMu...

Aku tahu inilah kasihMu
Aku tahu inilah cintaMu
Dan ku tahu di segenap ruang rasaku
Telah Kau titipkan kekuantan
Oh Tuhan...

By : Lirik lagu - Mestica 


Nota Hikmah bersaudara


posted by BERLINDA IBRAHIM on , ,

No comments

Assalammualaikum wbt & Salam sejahtera 

Bertemu lagi kita ..ceah, pagi-pagi lagi blogging.lepas subuh tadi terus pergi cuci kain boleh tahan jugalah banyaknya. then sekarang tengah tunggu maggi masak..maggi kari + telur untuk breakfast :-D perghhhh...always maggi kalau sudah namanya budak Hostel memang tidak sah kalau tiada maggi.tidak kisahlah maggi brand apa pun yang penting versi maggi jugalah huhuu..~ intro yang merepek :-D 

Sejak kebelakangan saya  kerap berhubung dengan seorang sahabat baru, nak dikatakan rapat tidak jugalah cuma sejak "kewujudannya'' dia membawa seribu hikmah yang tidak terhitung rasanya. Soal jodoh dan pertemuan kita tidak tahu percaturan Allah..baik atau buruk sukar dijangka dan belum tentu juga kita boleh bersedia fizikal dan mental sebab itu dinamakan Ujian. Tapi bagi ISLAM agama yang cukup sempurna ini baik dari segi Internal mahupun External .pastinya Allah memberi kita panduan yang tidak tidak pernah kurang cuma mungkin perlu berusaha untuk mencarinya bukan? itu bagi pendapat saya yang cetek ilmunya.

Tentang hidup beragama, terus terang saya katakan. untuk faham ISLAM itu secara menyeluruh ianya agak sukar dan perlunya usaha yang berterusan.Ok ..cuba bayangkan **** orang yang sudah belajar tinggi rendah macam kita ini merasakan 'kesukaran' untuk FAHAMI ISLAM atau agama sendiri apatah lagi orang-orang yang tidak punya peluang untuk menuntut ilmu sejak kecil?? MasyaAllah besarnya hikmah yang tersembunyi.Setinggi mana pun ilmu yang kita ada baik ilmu dunia ataupun akhirat konsep ilmu itu masih cukup luas disisiNya. Dengan rasa rendah diri, kita tidak perlulah berbangga dengan ilmu yang kita ada sekarang, kalau nak difikirkan banyak lagi kita tidak tahu. cuma tidak mahu ambil tahu, almaklumlah sekarang macam-macam bidang dan kepakaran.Bah..boleh tahan juga mengayat begini panjang, buat esei payah pulak :-D mungkin sebab tiada "skema"nya kan..hehee~ 

Tidak tahu membaca dan menulis?? zaman sekarang memang jarang sangat kita jumpa orang sebegini. kiranya bertuah jugalah sesiapa yang jumpa orang-orang yang 'terpilih' ini. kita yang celik ilmu pun boleh tersasar daripada fahaman ISLAM atau agama yang lainnya. apalagi seseorang yang 'buta huruf' dengan bahasa kasarnya. Dengan ilmu saya yang sangat terbatas, saya cuba untuk membantu sahabat ini mengenal ALLAH dan ISLAM itu sendiri dalam masa yang sama kami belajar dan explore sama-sama melalui sumber-sumber yang ada. saya pun bukanya pandai sangat huhuu~ tiada background pendidikan agama secara formal kecuali belajar subjek teras sekolah sejak sekolah rendah "Pendidikan islam". 

Subahanallah, seorang 'tomboy' nekad untuk berubah walaupun agak "drastik" tapi dia begitu tabah menghadapi sentimen-sentimen negatif daripada orang-orang sekelilingnya. ujian juga buat kami dituduh dengan bermacam-macam versi .kentalkan jiwa sahaja! setiap orang pastinya ada kisah silam masing-masing dan kita berhak untuk mengubahnya untuk menjadi lebih baik. Berusaha untuk menerima dengan hati yang terbuka, baik buruk orang yang berada disekeliling kita..walaupun saya ni jenis 'beremosi' sedikit tapi Alhamdulillah saya punya sahabat-sahabat yang hebat-hebat juga :-) terima kasih semua. menjadi tulang belakang saya selama ini. kalau tidak sudah lama give up! 

Belajar menulis dan membaca. bukan semudah ABC :-D bersabar mengajar macam ajar budak tadika. hehee~ InsyaAllah dengan kesungguhan yang dia 'sembunyikan' harap dipermudahkan untuk itu. kita doa sama-sama ya ^_^ satu benda yang buat saya rasa kagum sangat-sangat , sifatnya yang sangat pemurah dan mudah memberi. kadang gelagatnya buat saya rasa lucu, ada juga orang macam dia dunia ni ( mestilah ada bah kan :-D ) cuma jarang jumpa, golongan minoriti ..hehee~ bagi dia , duit bukan segalanya, iya memang kita selalu dengar ayat ini tapi bukan semua orang begitu fikirannya.orang kata semua pun perlukan duit macamlah rezeki tu kita yang control :-D (perli diri sendiri nampak!). tapi dia tidak..kalau ada orang minta tolong jarang dia cakap tidak! walaupun ada juga sisi negatifnya tapi positif itu yang kita mahu bukan? :-) semoga terus diberikan kekuatan.


Bersabarlah..walaupun dia lebih tua daripada saya. kematangan masih dalam proses macam saya jugalah :-D tapi perangai dia  memang jarang kita 'ada'.Itu yang membuatkan orang suka berkawan dengannya. walaupun hanya untuk mengambil kesempatan! diatas kebaikannya.kadang saya yang sendiri emosi .tapi kita tetap 'berbeza'. banyak perkara yang saya belajar biarlah kekurangan dan kelemahan itu menjadi titik tolak perubahan kita untuk menjadi lebih baik. walaupun dia 'buta huruf' tetapi tidak 'Buta hatinya". kadang dia bertindak luar jangkaan sememangnya berhikmah pada saya. banyak lagi kisahnya yang boleh dijadikan ikhtibar untuk kita yang hidup "normal" ni. sekadar ini sahaja dahulu.. lain hari boleh update cerita lagi. 

Sebenarnya semua orang mahu berubah, mahu jadi baik, soleh dan solehah. Mata, telinga dan rasa!! semua sudah "nampak" hikmah yang Allah bagi!! cumanya kita ni susah mahu "bergerak" untuk itu! beritndak kearah itu sangat kurang, komitmen hanya fokus pada duniawi semata-mata. sendiri mau ingatlah!! untuk diri saya yang mudah leka!
ya Allah lemahnya hambaMu , sesungguhnya hidayah itu milik Mu..Celikkanlah mata hati kami ya Allah .Aminn..
masalah yang menimpa emosi dan hati kita sekarang hanya ujian yang sangat-sangat kecil. Tapi kadang boleh bertindak luar kawalan ,bertindak mengikut emosi dan perasaan.Ampunilah dosa-dosa kami. Hati ku fragile...Huhuu

Maafkan saya selalu membuat hati orang terasa sebab ego dan perasaan marah selalu berkuasa. makanya hati kita belum cukup "ubat" dan perlu dijaga "kesihatannya.Banyak budi yang ditabur tapi mudah lebur hanya kerana iman belum subur :-) 

Wallahualam




Notaku


posted by BERLINDA IBRAHIM

2 comments

Assalammualaikum wbt




Sesak dalam masa sendiri..tidak tahu sibuk untuk dunia atau perjuangan untuk hari-hari kemudian ? kadang kalau rutin harian kita tidak berubah itu yang membuatkan kita rasa boring dan pandai mengeluh. iyalah buat benda yang sama setiap hari siapa tidak bosan kan? melainkan orang itu pandai mendidik hatinya..buat sesuatu aktiviti yang lebih bermanfaat didalam kelapangan masa yang ada :-) selain daripada  aktiviti "facebooking" ..


" What's on your mind? " ayat inilah yang membuatkan kita selalu jadi mangsa "Wall" sendiri kan? merapu macam-macam, meluah tanpa rasa segan silu  apabila bercakap dengan orang yang "dihadapan". wahh..buat status gempak lah katakan, untuk mendapat "like" sebanyak yang mungkin ,dana-dana dosa berterusan..dari sisi positifnya memang kagum sangat dengan orang yang istiqomah dalam menyampaikan 'aya-ayat' , tazkirah, kata-kata nasihat.itulah sebaik-baiknya..biar kita selalu berpesan-pesan antara satu sama lain. Tapi yang buat rasa aku selalu rasa 'panas' ayat-ayat politikus, tiada henti menunding jari siapa betul siapa salah! kita pun yang membaca tidak boleh menilai sebelah pihak sahaja, itu tidak adil namanya.. biasalah kan setiap hari ada saja berbalahan, ketidakpuashatian, begini begitu dan bagaimana ..huhuuu~ tekanan sendiri.


Tapi apa Dr.M bilang (cakap) :-D semasa syarahannya di UMS, dimana-mana pun "kita tidak akan lari daripada sekumpulan kecil atau besar manusia yang tidak pernah puas hatinya " paling aku suka ayat Dr.M " Kalau melayu mudah lupa jangan pula orang sabah terikut sama" sepangjang ucapannya memang banyak sangat berkias, perli pun ada..tapi tak tahulah siapa yang diperlinya :-D sebagai seorang pemikir dan bekas pemimpin dia memang layak untuk dihormati bukan sebaliknya.walaupun hakikatnya kita ni suka mengkritik itu ini, aku pernah terbaca status FB sewaktu hangatnya isu BERSIH 3.0. "sudah layak kah kita mendapat pemimpin yang 'maksum' sedangkan diri kita/rakyat suka memberontak tanpa kewarasan fikiran". betullah kan, dengan 'rupa' kita yang susah sangat mahu bersyukur ni..minta lagi lebih-lebih!! titik-titik persamaan semakin berubah mengikut perdearan masa,almaklumlah ..orang sekarang bukan boleh 'dikelentong' lagi, belajar tinggi-tinggi sudah konon:-) permintaan pun harus tinggi ..hehee~


Eh..buat kontrovesi sendiri pulak..hahaa :-D rilek bah ..biasalah dunia ni, macam-macam ada..pandai-pandai kita bawa diri, emosi dan kewarasan fikiran untuk bertindak dengan lebih baik tanpa ada kemurkaan ALLAH. Jaga si "IMAN" baik-baik itulah satu-satunya kunci kita ada, yang membawa kemana arah tuju hidup sebenarnya.hurmmmm...ayat:-D


Pengaruh persekitaran memang banyak, tapi apa yang penting kita cuba berusaha untuk mencari teman-teman 'sepermainan' yang baik-baik. yang soleh solehah lagi baik! hehee..tapi bukan bermakna kita mengabaikan rakan-rakan yang ada, jangan pilih bulu sangat.berkawan biar seribu bercinta biar satu ..wahhh! :-D walaupun bukan semua orang 'boleh' menerima kekurangan dan kelemahan orang lain ..tapi bagi akulah kan :-) ceahh..inilah cara terbaik kita belajar tentang kehidupan, berinteraksi dengan manusia yang penuh drama ^__^ ( memujuk hati yang telah dikecewa) huhuuu~..


Last but not least.."TEGUHKAN IMANMU" :-) 


Wallahualam..