.

.

Archive for 2012-09

Kitab Cinta kita~


posted by BERLINDA IBRAHIM

No comments

Assalammualaikum warahmatullah~ 

Cuba menyampaikan, peringatan untuk diri sendiri dan kita semua... al-Quran , menyebutnya saja diri ini terasa lemah. Menghayati baris-baris ayatnya boleh meruntun jiwa, terasa bahagia dengannya, tenang dibuatnya.itu rahsia bagi orang yang mendampinginya, bukan semua orang merasa, hanya mereka yang terpilih! tidak percaya? boleh cuba! kalau susah, usaha sehinnga kita boleh menangis sendirian dengan perasaan yang tidak boleh digambarkan. Bangga sangat dengan orang-orang yang sangat dekat hatinya dengan kitab cinta Allah seperti anda ^_^ Doakan kami yang sedang berusaha ya!

Menepis rasa tidak layak, ilmu ku cuma sedikit, lagi sedikit jika digambarkan dengan ayat "sedikit" itu sendiri!  daripada bermonolog sendirian , mari sebarkan bahagia ..ketenangan bersamanya iaitu kitab cinta Allah al-Quran :-)

Sedang mencari ayat-ayat cinta untuk didikan jiwa? hah..inilah "ayat-ayat" cinta yang sepatutnya kita kaji dan pelajari. Dia tidak pernah bagi kita hampa. cuma kita saja yang suka bersangka sebaliknya. seolah-olah al-Quran itu satu "kitab" untuk orang yang perlukannya sahaja!walhal Kitab cinta ini untuk kita semua tanpa mengira sesiapa atau status dan agama sekalipun. para ilmuan pun ada mengatakan inilah kitab yang paling Universial di alam semesta. dan lebih mudah kalau kita ada tafsir al-Quran sendiri.


Rasanya tidak perlu untuk beritahu kelebihan, kekuatan, keajaiban dan banyak lagi yang ada dalam al-Quran. apalagi kalau kita mahukan bukti. Huh..seakan-akan tidak percaya pada Tuhan sendiri. sehingga mempersoalkan sedemikian rupa bukan? aduh.. emosi juga kalau berjumpa dengan orang yang buat-buat tidak faham kan? :-D  ada orang lebih layak dan arif lagi bijaksana untuk menjelaskannya, banyak kaedah dan cara untuk mencari dan mengetahui semua ni, yang pentingnya usaha..aja2x figthing! 

Last but not least ..

Peringatan :
Untuk diri saya dan kita semua melalui ayat-ayat cinta Nya. Mari hayati..ketegasan dalam ayat ini menyedarkan saya tentang sesuatu ..


Katakanlah ( Wahai Muhammad ) : "Jika bapa-bapa kamu,dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluaga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah termpat tinggal yang kamu sukai - ( jika semuanya itu ) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan (daripadanya) berjihad untuk agama-Nya, maka tungguhlah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka). 

Surah At-Taubah 9:24


Kehidupan ini Indah~


posted by BERLINDA IBRAHIM

No comments

Assalammualaikum warahmatullah ~


^_^ Kembali bersuah ..walaupun tidak nampak muka :-) 
Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang Tercinta,yang selalu Terbaik untuk kita, Penawar segala duka lara ..so sweet, Allah is the Best Ever!

Berkongsi saat-saat indah kehidupan yang membahagiakan jiwa, walaupun tidak semua faham "kehidupan" itu sebenarnya macam mana, bagaimana, sendiri mahu ingat ya! berfikir secara positif;-) terasa syok sendiri lah pulak..alaa Blogger memang selalu ada perasaan begitu. :-D 


Merenung dan menyelami kehidupan sendiri memang banyak perkara yang dilalui,mengharungi saat-saat kesusahan,kemiskinan,kepayahan,kekecewaan, apabila difikirkan balik unexpected!Jatuh bangun kita Allah tetap bersama dan segalanya diluar kawalan. Apa lagi kalau kita cuba memahami kehidupan orang lain, pendek akal dibuatnya!

Dan sekarang? Bersyukurlah..Alhamdulilah3x, Allah permudahkan segalannya dan diberi kehidupan penuh hikmah.Dalam masa yang sama mengajar dan mendidik kita untuk lebih tabah dan kuat untuk mengorak langkah seterusnya. 

 Walaupun ujian tidak pernah sepi dalam kehidupan kita seharian, tetapi Allah tetap bagi bahagia dipenghujung jalan. Indah bukan? :-) Bagaimana pun bentuk kehidupan yang kita jalani, pastinya semua orang berpeluang dan layak untuk merasa bahagia dan gembira. 
saya cuba untuk menyampaikan rasa bahagia ini, Huh..tapi ku akui, saya belum cukup bagus untuk menulis :-) menterjemah emosi disini memang susah! apa-apa pun jangan pernah putus asa! chayoookk..!!

Semoga Allah permudahkan urusan dan tunjukkan jalan. Aminn 

Harapan ~


posted by BERLINDA IBRAHIM

2 comments

Assalammualaikum warahmatullah ..

Alhamdulillah, bertemu kembali semoga kita semua sentiasa dalam hidayah dan rahmat Allah. Tiada yang lebih penting melainkan keberkatan dan keredhaan daripada Nya. Apa yang terbaik segalanya dari Allah apalagi yang kita rasa sempurna,dan setiap apa yang menyakitkan atau menguji kita itu semua adalah kasih sayang daripada Allah. bersangka baiklah..InsyaAllah, Allah lebih Tahu mentarbiah hati dan jiwa-jiwa hamba Nya.

Walaupun sudah tidak bergiat aktif dalam dunia Blog, yang kononnya sibuk walhal sentiasa mencari kesibukan diri :-D. al maklumlah bercuti 3bulan di rumah,menjadi suri rumah sepanjang masa. Huh..boleh tahan juga penatnya, walaupun rutin nampak sama saja ,tapi cabaran tu tetap ada. Waktu bekerja sentiasa berjalan mengikut keperluan. hehee~ orang cakap " Practice make's perfect ! Hidup ni memang perlukan cabaran. tak begitu kawan2? ;-) 

Intro punyalah panjang :-) bercakap soal HARAPAN, siapa yang tiada harapan dalam dunia ni. setiap orang ada harapan masing-masing, kalau cita-cita pulak? lagi tinggi lah, maksudnya komitmen lebih tinggi berbanding "harapan", tapi nampak macam sama saja kan. Cita-cita vs Harapan. ada beza tu ..terpulang kepada diri sendiri bagaimana untuk menilai semua itu.


Harapan untuk diri sendiri, keluarga,agama, bangsa dan negara! wahh...semangat pulak tengah-tengah malam ni. harapan itu tetap ada tersemat dalam diri kita dari sekecil-kecil harapan sampailah sebesar-besar harapan. tidak lupa juga untuk harapan "Mati yang bermakna" :') anda sudah sedia? harapan itu hancur lebur begitu saja...bila cakap soal mati,kenapa? Komitmen untuk "mati bermakna" sangat kurang kan. 

Dipanjangkan cerita, soal hati dan perasaan. harapan itu dekat sekali dengan hati kita, walaupun saya kurang arif lagi kurang bijaksana. hanya bercerita dan berkongsi melalaui pengalaman dan pengamatan mata hati dan akal yang ada. besar maknanya..HARAPAN itu, walaupun nampak 'tiada' pada mata dan pendengaran kita. 

Harapan inilah banyak buat orang kecewa, ALLAH lagi kecewa... 
" aku hantar kamu sekolah tinggi-tinggi supaya kamu jadi orang berguna kelak" itu selalu pesan ayah..." aku buat semua ini sebab aku percayakan kamu" itu pun harapan juga.." walau apa-pun kita tidak akan berpisah" siapa kita untuk menetukannya.." semoga aku mati dalam kalangan orang-orang yang beriman"  InsyaAllah sematkan dalam hati,Allah Maha Teliti dalam apa pun perkara.